Ouzoud watervallen - Reisverslag uit Azilal, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Ouzoud watervallen - Reisverslag uit Azilal, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Ouzoud watervallen

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

12 Maart 2013 | Marokko, Azilal

12-03-2013 (dinsdag) Ouzoud excursie
Vanuit de camper zien we dat er in een lemen oven het traditionele ronde brood gebakken wordt, dit is ook het brood dat je onderweg overal kunt kopen.
Verder worden er een soort pannekoeken (van een soort bladerdeeg) gebakken, die geserveerd met jam, uitstekend smaken. Om 10.00 uur vertrekken, vergezeld van een gids, we voor een wandeling naar de watervallen. We gaan eerst via een ezelpaadje naar het dorp, bij de ingang van het dorp staan een aantal ezels "geparkeerd",
De eigenaren, afkomstig uit de hele vallei, komen naar de markt om inkopen te doen en de ezels worden dan aan een olijvenboom vastgezet. Op de markt staat een kruidendokter via een luidspreker zijn waren aan te prijzen.
We dalen via een olijvenboomgaard, met 900 jaar oude olijvenbomen, af naar de onderkant van de watervallen. De olijvenbomen zijn gemerkt, want niet de grond, maar de bomen hebben een eigenaar, hier zien we ook de eerste apen die ons nieuwsgierig opnemen.
Sommige stukken zijn behoorlijk steil, rechts de afgrond, links de rotswand, het is uitkijken geblazen want er is op dit stuk geen leuning. Onderaan de watervallen drijven bontgekleurde vlotten waarop je een stukje kunt varen richting waterval.
Via stapstenen en een primitieve ladderbrug bereiken we de overkant. Nu zijn we aan de toeristische kant aangekomen, via een groot aantal treden en mooie uitkijkpunten klimmen we weer naar boven. Onderweg staan in de eettentjes de kookpotjes voor de lunch al te pruttelen.
Nog even naar de markt, hier wordt inmiddels opgeruimd, en dan gaan we weer terug naar de camping.