Spanje 2 - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Spanje 2 - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Spanje 2

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

04 Februari 2013 | Spanje, Conil de la Frontera

Caceres
Zonnig onderweg veel ooievaars.We bereiken vroeg in de middag de camperplaats en hebben daardoor een prima plek naast een Concorde.
De stad staat vol met vierkante torens met op iedere hoek van de toren een bezet ooievaarsnest. Het is voorjaar de ooievaars klepperen erop los. We zitten voor het eerst buiten in het zonnetje en zien de busplaatsen vollopen met campers.
Zafra
Prachtig zonnig weer, temperatuur 20 graden. Het landschap bestaat uit weilanden met opnieuw ooievaars. Later gaat het over in hellingen vol druivenstronken. De camperplaats in Zafra ligt achter een hek. We wandelen, zonder jas,door een brede straat met sinasappelboompjes naar het centrum. De tourist info is gesloten, de winkeltjes nog dicht, maar het is prachtig weer. Helaas mogen we onze stoelen niet buiten zetten. De regels op de spaanse camperplaatsen zijn streng, je mag zelfs de pootjes niet uitdraaien want dan lijkt het op kamperenen dat mag niet.
Sevilla
Na een paar rondjes met behulp van een lotverkoper de ingang van de jachthaven in Puerto Gelves gevonden. Per fiets naar Sevilla (20km vv), we ontdekken het fietspad (verhard kleipad) langs de rivier "Rio Guadalquivir" en vinden de brug. Het centrum en de "Tourist Information" vinden we door richting kathadraal te fietsen. Overal staan boompjes vol oranje sinaasappels en fleurig gezicht. We hebben er een geproefd, erg zuur, daarom blijven ze waarschijnlijk ook hangen. Op de Patio de las Banderas treffen we een groep met een nederlandstalige gids. We lopen via Calle de la Juderia achter de groep de joodse wijk in. Via kleine smalle steegjes en patio's wandelen we weer terug. We bezoeken Reales Alcazares, en nemen hiervoor de tijd. Dit voormalige Moslim fort is omgetransformeerd tot een luxueus paleis met prachtige tuinen en schitterende patio' s. Terug bij de camper informeert onze belgische buurvrouw naar onze fiets ervaringen en besluit ook per fiets naar Sevilla te gaan. Ook wij gaan weer per fiets naar Sevilla, als we onze fietsen met een kabelslot vastleggen worden we door een jongeman gewaarschuwd dat we ook ons voorwiel vast moeten leggen. We bezoeken de cathedral, een imposant bouwwerk, met een een indrukwekkend interieur. Tegen de cathedral is de Girabalda klokkentoren gebouwd. We beklimmen deze vierkante toren, dat kan vanuit de kathedraal, door 35 hellingen (17%) van 47 meter lang die zich aan de binnenkant van de toren bevinden. Volgens de legende reden de arabieren hier per paard naar boven. Het laatste stukje gaat via 17 traptreden en dan bereiken we de klokken en hebben een schitterend uitzicht. Met behulp van de plattegrond wandelen we via de winkelstraat Calle Cuna naar het Plaza de la Encamacion. Hier bevindt zich de Metropol Parasol. Deze houten constructie, waarvan wordt gezegd dat ze de grootste ter wereld is, werd gebouwd onder leiding van het Duitse architect Jürgen Mayer. Het Metropol-Parasol is 150 x 70 m en 26 meter hoog, het bevat een podium en daaronder marktwinkels met etenswaren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Metropol_Parasol
Als we terug zijn in Gelves (jachthaven) vinden we dat onze belgische buren wel erg lang weg blijven, uiteindelijk als het al donker is zien we dat ze ook terug zijn. De volgende morgen horen we dat ze per taxi terug gekomen zijn. Een van hun fietsen is gestolen (kabelslot doorgeknipt) en de niet van een extra slot voorziene fiets is verdwenen. De andere fiets hebben ze achtergelaten bij een taverne en moet nu met de camper opgehaald worden.
Chipiona
We strijken neer op een gedoogplaats ten zuiden van Chipiona aan de Costa Ballena. Op een braakliggend stuk land staan we tussen Spanjaarden en Britten. Wij vinden een redelijk beschut plekje naast grote cactussen, met aan de andere kant een noorse buscamper. We verkennen de kust over schitterende fietspaden en zien uitgestrekte verlaten vakantieresorts met golfterrein. Overal RVS douches aan het strand, maar geen mens te zien. Het is vermakelijk te ontdekken dat zo'n camperplek ook voorzieningen heeft. Eerst zien we een engelsman met zijn toilettank verdwijnen en deze leegmaken in een rioolput. Vervolgens zien we een spanjaard met een jerrycan water halen bij een gebouwtje. Als je even observeert weet je alle geheimen van deze gedoogplek.
Over een prachtig betonnen fietspad naast een kuilenrijke kleiweg voor de auto's gaan we naar Chipiona. We worden ingehaald door een hier wonende Nederlander op de fiets die verlegen zit om een praatje, hij legt ons uit waar we de tabacco kunnen vinden om postzegels te kopen. Dwars door Chipiona loopt een wandelstraat en het is daar een drukte van belang. 's Avonds genieten we van een mooie zonsondergang. Op de camperplek is te merken dat het weekend is, het aantal caravans en campers is behoorlijk toegenomen, maar aan het eind van de zondag verdwijnt iedereen weer. Wij hebben een lekker plekje uit de wind achter de cactussen gevonden en genieten van het schittende weer. Onze Nederlander duikt weer op hij is asielhonden aan het uitlaten. We maken een strandwandeling en als de zon ondergaat koelt het af tot zo'n 5 graden. Als we maandagmorgen willen vertrekken staat onze Nederlander weer op de stoep, verlegen om een praatje. Binnen 5 minuten wisten we dat hij 500€ huur en 50€ elektra en water kosten per maand betaalt. We gaan nu een paar dagen voor anker op camping "Roche" in Conil de la Frontera, daarna verzamelen voor de overtocht naar Marokko.

• 04 Februari 2013 - 21:13

Erik En Anneke:

Ha Gert en Marion,

Leuk om jullie verslag te lezen en mooi dat jullie nog even gewaarschuwd werden om de fietsen dus drie-dubbel goed op slot te zetten ! Bijna bij de oversteek dus: OP naar Marokko ! Veel plezier verder,
    Groet Erik en Anneke

• 05 Februari 2013 - 12:58

Hans En Helen Sterrenburg:

Buenos dias amigos,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt sinds jullie uit Haaksbergen vertrokken. Onze Michelin-kaart van Spanje ligt al dagen naast de laptop. Als ik had beseft dat jullie zo dicht bij Jerez de la Frontera zouden
    komen, had ik geopperd om naar El Rocio te gaan. Een heel bijzonder plaatsje waar je je in het wilde Westen waant. Ja, Spanje is een geweldig land om te bezoeken. Terwijl ik dit schrijf, sneeuwt het hier en zo af en toe hoor je een klap onweer. En jullie zitten heerlijk in de zon gelukkig. Ik sta er van te kijken dat
    de temperatuur "s nachts zo laag wordt.
    Cádiz vonden Nora, Charles Hans en ik ook zo"n plezierige stad om te zijn. Daar staan jullie dicht in de buurt, is het niet? En dan binnenkort op naar Tarifa. Hoelang duurt de overtocht naar Tanger?
    Nemen jullie zo veel mogelijk water mee uit Spanje? En ook geen druiven, die je zelf niet nog een keer met water uit een fles hebt gewassen, eten.
    Hopen weer regelmatig foto's te vinden op jullie verslagen. En nu ga ik de kaart van Marokko zoeken om jullie weer heel precies te kunnen volgen. Alvast bedankt voor jullie verhalen. Bueno viaje of tewel:
    goede reis!
    Dag leuke mensen, tot de volgende keer, Hans en Helen.

• 06 Februari 2013 - 22:57

Hans En Helen Sterrenburg:

We zagen net dat er vanuit het hoge Noorden een koudegebied gaat afzakken tot in Marokko. dat wordt dus mutsen op voor jullie.Daar willen wij wel graag een foto van zien.
    Dag Marion en Gert, met groeten, Hans en Helen..

• 07 Februari 2013 - 08:33

Jack En Johanna:

Jongens en dan te bedenken dat wij hier in de kou zitten. Heel veel plezier allebei.
    Groetjes, Jack en Johanna

• 07 Februari 2013 - 18:50

Joke En Rob:

Leuk om jullie ervaringen te lezen. De eerste 2.500 km zitten erop lijkt ons. Over het weer zeggen we maar niets.... hoewel achter de kachel is het hier prima. Nieuwsgierig naar jullie Marokko ervaringen! Succes en doe voorzichtig aan...
    Joke & Rob

• 08 Februari 2013 - 10:38