Azrou - Fez - Meknez - Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Azrou - Fez - Meknez - Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Azrou - Fez - Meknez - Chefchaouen

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

18 Maart 2013 | Marokko, Chefchaouene

13-03-2013 (woensdag) Azrou
We vertrekken in de regen, het vwordt een reis-regendag. Het eerste stuk een smalle slechte weg door de bergen, dan de N8. Het rijgedrag van de camper laat al enkele dagen te wensen over, op het wisselende wegdek is echter moeilijk te bepalen wat het probleem is.
We hebben besloten vandaag de wielen te laten balanceren, dus kijken we onderweg uit naar een bandenspecialist. We stoppen bij een Good Year bedrijf en informeren of het mogelijk is alle vier de wielen te balanceren, na geinformeerd te hebben naar de prijs gaat een monteur aan het werk.
Het eerste wiel gaat goed, op de band van het tweede wiel zit een oneffenheid, maar het kan ermee door, maar dan wel verplaatsen naar achter. Derde wiel gaat goed, maar op de band van het vierde wiel zit een dusdanige bobbel dat deze vervangen moet worden.
We begrijpen dat er geen winterbanden voorradig zijn, dus besluiten het reservewiel met zomerband te laten plaatsen. De totale kosten voor een uurtje werk bedragen 60 Dirham (6 €).
Het rijgedrag is aanzienlijk verbeterd, maar het wegdek blijft slecht. Door de regen wordt het er niet beter op, het water kan niet weg en stroomt dan over de weg. Op een gegeven moment staat we in een kleine file omdat het water dwars over de weg stroomt.
Het stroomt behoorlijk hard dus iedere auto kijkt of zijn voorganger door een onzichtbare kuil gaat, er zijn zelfs personenauto's die terug gaan. We moeten nog meer dan honderd kilometer, uitgerekend vandaag hebben we een etappe van meer dan 300km.
We wagen het erop tegelijk met een tegemoetkomende vrachtwagen, het water spuit omhoog, maar gelukkig gaat het goed en kunnen we verder.
's Avonds komen we net voor donker, als laatste, in de miezerige laaghangende bewolking aan op de camping, het is vier graden.

14-03-2013 (donderdag) Fez
's Morgens schijnt gelukkig de zon weer, we rijden via Ifrane naar Fez. Ifrane is een bekende wintersportplaats, de huizen zijn in europese stijl gebouwd. Zelfs het wegdek is europees, maar zodra we Ifrane verlaten is het weer Marokkaans.
Na een bezoek aan de Marjane vinden we probleemloos de weg naar camping Diamant Vert. Maar de ingang is niet vanzelfsprekend, een gesloten groene poort met daarvoor een enorme plas water.
Als we hier afwachtend stoppen gaat de poort open en wenkt iemand dat we door de waterplas de camping op kunnen. Ook hier heeft het de afgelopen dagen flink geregend, dus een groot gedeelte van de camping is erg modderig, maar we vinden een redelijke plek.
Andere reisgenoten hebben minder geluk, ook zij komen voor de gesloten poort en ze keren om in de veronderstelling dat ze verkeerd zijn.
Er blijkt zelfs een andere ingang te zijn via het naastgelegen zwembad, uiteindelijk vindt iedereen zijn plek.

15-03-2013 (vrijdag) Fez excursie
We worden om 08.30 met een busje opgehaald voor de excursie met een engelstalige gids. We rijden eerst naar het koninklijke paleis. Omdat de koning in Fez is staan langs de weg overal vlaggen, we kunnen foto's maken van een van de toegangspoorten. Overal is bewaking en politie aanwezig.
Vervolgens rijden we een helling op naar "Borj Sud" een gerestaureerde vesting vanwaar we een goed uitzicht hebben over de stad. Bij de ingang van de medina komt er nog een tweede gids bij,een zogenaamde duwgids, hij heeft taak de achterblijvers op te jagen.
Geen overbodige luxe want deze medina is een wirwar van honderden steegjes, sommige zijn zo smal dat een toerist er alleen zijdelings doorkan. Omdat het vrijdag is zijn er een groot aantal winkeltjes dicht, en bereiken we al te veel stagnatie de pottenbakkerij. Op ee, met de voeten aangedreven, draaischiijf zien we eierdopjes on tstaan uit een homp klei.
Het beschilderen van potten en schalen is handwerk, evenals het samenstellen van mozaieken. Uit kleine vierkante tegeltjes worden de gewenste vormen gehakt. Het mozaiek wordt dan op zijn kop neergelgd waarna er cement overkomt. We volgen de gids een smal gangetje in, en een aantal met mozaiek versierde trapjes op.
We komen op een dakterras met uitzicht op schotelcity, hier drinken we koffie. Tijdens onze tocht door de steegjes komen we nog een paar ezels tegen, brommers mogen hier niet komen.
Via trapjes, door winkeltjes bereiken we een leerververij, we krijgen een paar blaadjes mint als gasmasker tegen de stank. Vanaf een soort balkon hebben een goed uitzicht op een patio waar mannen in de verfbaden aan het werk zijn. Hier vind ik dan, na hulp van Kees, toch mijn brede riem met dubbele gesp. De vraagprijs is 300 Dirham, ik doe een tegenbod van 80 het lijkt niet te lukken.
Ik ga verder met foto's maken, bij het verlaten van de winkel probeert de verkoper het opnieuw, ik bied 90, hij zakt met zijn vraagprijs, maar ik blijf bij 90.
De baas moet er aan te pas komen, en vraagt wat mijn uiterste bod is, ik noem als eindbod 100 en we hebben een deal. Als we afrekenen krijgt Marion nog een cadeautje, kennelijk heeft hij genoeg verdiend. Via een onooglijke toegang komen we in een leuk restaurant, een vierkante patio met overkapping, de keuken is een verdieping hoger, hier krijgen we de lunch opgediend.
Marion kiest de tajine - een stoofpot van rundvlees met gedroogde pruimen, ik kies voor de pastilla - bladerdeeg gevuld met kip, bestrooid met poedersuiker en kaneel.
De gids is tijdens de lunch gaan bidden in de moskee, tijdens het vervolg van onze wandeling kunnen we een blik werpen in de moskee waar zowel mannen als vrouwen naar toe gekomen zijn voor het vrijdaggebed.
We bekijken een madrassa, een koranschool, versierd met bewerkt cederhout en stucwerk van gips. In een oude caravanserai is een weverij gevestigd, hier wordt de schietspoel met handkracht aangedreven.
De laatste stop is de blauwe poort, in Spaans-Moorse stijl, uit 1913, het is de fraaiste toegangspoort tot de oude stad. Achtervolgd door straatverkopers bereiken we onze taxibus, ze proberen tot het laatst hun handelswaar te verkopen, inmiddels is het voor ons een uitdaging om te kijken hoever ze in prijs willen zakken.

16-03-2013 (zaterdag) Meknes
Het is niet ver naar Meknes, we willen de camper laten wassen, daarom gaan eerst naar de Marjane in Fez, en daarna via de tolweg naar de Marjane in Meknes. We zien geen auto-wasserette, daarom gaan we verder. Als we P gevonden hebben is het 29 graden, toch gaan we eerst een wandeling met een ander stel naar de souks maken, de excursie begint pas om 15.00 uur.
We wandelen naar de stadspoort Bab Mansour, deze stadspoort (17de eeuw) is het bekendste bouwwerk van Meknes. Moulay Isma'il de Maghrebijnse zonnekoning heeft zijn stempel op deze stad gedrukt. Hij bezat 30.000 slaven, we bezochten de ondergrondse verblijven waar deze slaven verbleven. Om het mausoleum van deze koning te bekijken moesten we wel onze schoenen uittrekken.
De wandeling ging verder langs de stadsmuur, uiteindelijk bereikten we de gerestaureerde stallen. Gigantische graanopslagrplaatsen met 4 meter dikke muren, de stallen en een watervoorziening om de 12.000 paarden van water te kunnen voorzien. De wandeling eindigt op een terras met een glas jus d'orange, hierna gaan we per openbaar vervoer bus terug naar de camper.
Terwijl het donker begint te worden gaan we samen nog even naar het nabij gelegen Place el Hedim. Het is hier een drukte van jewelste, op de kraampjes staan de gedeukte campinggasflesjes met een gaskousje dat voor licht zorgt.
Op kraampjes waar worstjes geroosterd worden zie je het vuur branden. Op straat ligt koopwaar uitgestald er wordt muziek gemaakt, moe van alles gaan we terug naar de camper.

17-03-2013 (zondag) Chefchaouen
Eerst naar de Romeinse plaats Volubilis, deze opgraving ligt aan de rand van een langwerpig plateau. De stad werd omstreeks 25 n.C gesticht. maar kwam tot volledige bloei in de 3de eeuw.
Met een engels sprekende gids lopen we door de restanten van wat eens een Romeinse stad was. Van een aantal woningen zijn de mozaiek vloeren nog aanwezig, soms gedeeltelijk gerestaureerd.
Tijdens de wandeling vallen er een paar dikke druppels maar verder blijft het gelukkig droog. We gaan met een aantal reisgenoten terug naar Moulay Idriss in deze heilige stad ligt de grondlegger van Marokko, Moulay Idriss, begraven. Moulay Idriss was een afstammeling van Fatima, de dochter van Mohammed.
We rijden naar een parkeerplaats boven op de berg, en gaan als groep op zoek naar het uitzicht op de groene daken van het heiligdom. Als we een verkeerde steeg in willen wijstr een klein jochie ons de goed richting en loopt met ons mee.
Op een gegeven moment zijn we omringd door een een groepje jongens, de oudste verdringt het jochie , hij spreekt ook een paar woorden Frans. Bij het uitzichtpunt aangekomen, maken we een paar foto's. Op de terugweg naar de campers worden we nog steeds begeleid door het groepje.
Het jochie dat ons op het goede spoor gezet heeft krijgt een paar Dirham, dat wordt echter door een meeloper afgepakt. Het jochie druipt huilend af, maar de dader blijft meelopen we proberen hem weg te jagen maar dat lukt niet.
Als we langs een winkeltje komen smijt een oudere man een fles voor onze voeten kapot, hij is duidelijk niet ingenomen met ons bezoek. Uit de reisgids weten we dat deze heilige stad tot voor kort verboden was voor niet-moslims.
Bij de campers aangekomen geven we de oudste knul, die ons de weg terug gewezen heeft, een paar Dirham waarna we op een terras nog gezellig een kop nos-nos drinken. Indiviueel rijden we naar de camping in Chefchaouen. De camping ligt hoog tegen de uitlopers van het Rifgebergte, dus het laatste stuk gaat stijl naar boven.
Dat in Chefchaouen niet iedereen blij is met onze komst horen we van een reisgenoot, er is een steen tegen de camper gegooid, het resultaat is een gat in het plaatwerk van de deur. Laat dit nou net degene overkomen die daar de hele reis al bang voor geweest is.
In deze situatie moet je kiezen, bij de politie aangifte gaan doen met alle rompslomp die daarbij komt, of de "beperkte" schade incasseren. Als we 's avonds in de camper zitten komt de regen die hele dag gedreigt heeft.

18-03-2013 (maandag) Chechaouen rustdag
Chechaouen is onze laatste pleisterplaats in Marokko, de plaats werd in de 15e eeuw gesticht door moslims die uit Spanje waren gevlucht. Tot 1920 werden er alleen moslims toegelaten.
De medina bestaat uit talloze kleine steegjes van witgekalkte huizen met blauwe deuren. Vanavond hebben we het afscheidsdiner en morgen op de boot naar Spanje.

• 18 Maart 2013 - 17:03

Jaap:

Belevenissen te over.

Heel leuk om jullie avonturen en avonduren lezen. Ergens herinner ik me dat Krista weleens jarig kon zijn.
    Dus, van harte en drink er een lekkere thee op...
    Goede vaart en welkom in Europa.

Jaap