Mohammedia - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Mohammedia - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Mohammedia

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

12 Februari 2013 | Marokko, Mohammedia

12-02-2013 (dinsdag) Mohammedia
Een regenachtige dag, die we eigenlijk beter over kunnen slaan. Voor het grasmaaien op de camping in Moulay Bousselham komt de schaapsherder gewoon langs met z'n schapen. Grote manden fungeren als afvalbakken, een man met paard en wagen komt deze manden leegmaken en kijkt gelijk of er nog iets van zijn gading bij zit.
We vertrekken individueel in de regen, en rijden over de tolweg naar Rabat. Aan de rechterkant zien we de oceaan tot deze verdwijnt achter een aantal zandduinen. Op deze tolweg mag je 120 km/h rijden, soms steken er mensen over, het is angstig te zien hoe snel die dichterbij komen. Opvallend is het hoe hoog je lading op een bestelbus kunt pakken, soms zelfs nog breder dan de bus. We willen naar de Marjane supermarkt en we kregen als beschrijving dat deze op de weg naar Rabat moest zijn, dus slaan we af naar Rabat. We komen langs het koninklijk paleis dat door een groot aantal militairen en agenten wordt bewaakt. We zien een wegwijzer naar Marjane en volgen deze de stad in. Als we via het drukke stadsverkeer de supermarkt in zicht krijgen kunnen we vanwege de middenberm niet afslaan en moeten dus verderop terug. Bij het draaien raak ik net met de voorbumper de laadbak van een bromfiets, de eigenaar komt snel in aktie om het vehikel opzij te sjorren en lacht vriendelijk naar ons. Ja het autorijden in Marokko is een soort survivaltocht, als je ergens even stilstaat om te kijken welke afslag je moet hebben, wordt je aan alle kanten voorbij gereden.Op sommige knooppunten is het een gekrioel van mensen die uitstappen of een betaalde lift zoeken. Taxi's die erlangs willen en de claxon wordt hier echt gebruikt. Aangezien we de parkeergarage niet in kunnen worden we door een bewaker verwezen naar een plek naast de supermarkt. De Marjane supermarkten zijn te vergelijken met de franse Carrefour. Bij het tanken geldt ook nu weer vol betekent hier tot er geen druppel meer bijkan. Je moet goed opletten wat er op de teller staat, want de bediende roept het je het bedrag toe en begint dan alvast de volgende klant te helpen aan de andere kant van de pomp. Als we verder gaan richting Casablanca en we Rabat gepasserd zijn zijn we een Marjane supermarkt. De beschrijving was kennelijk na Rabat in plaats van naar Rabat, slechts twee letters verschil. Halverwege de middag bereiken we de camping OceanBleu die aan de oceaan ligt.Het wordt droog en op de fiets rijden we langs de kust naar Mohammedia, het is een machtig gezicht die grote golven op de kust te zien breken en opspatten. 's Avonds test ik de Maroc Telecom dongle van de buurman en neem deze van hem over, de WiFi op de camping is sneller, dus die gebruik ik voor dit verslag.

• 12 Februari 2013 - 22:33

Drijvertjes:

Alweer een dag vol bijzonderheden en nieuwe indrukken, zo te zien.
    Geniet ervan !

• 13 Februari 2013 - 12:10

Jose En Wim:

Leuk om zo mee te lezen en te zien waar onze meikevers zoals voorbijkomen. Een geweldige ervaring lijkt me. Leuk ook dat er wat foto's bij geplaatst zijn; het gaat nog mee richting 'meebeleven' zo. We wensen jullie een goede voortzetting van de reis met veel ongelofelijke ervaringen.
    Hartelijke groet, Jose en Wim