Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Rabat

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

13 Februari 2013 | Marokko, Rabat

13-02-2013 (woensdag) excursie Rabat
Als we met een mercedesbus naar Rabat rijden is het prachtig weer, een heel verschil met de de vorige dag. Velden vol kleurrijke bloemen met daarachter de oceaan. Hoog opspattend water door op de kust kapot slaande golven.
Rabat is de hoofdstrad van Marokko. Hier zijn koning Mohammed V en zijn zoon, koning Hassan II begraven. We bezoeken het mausoleum waar deze koningen liggen. Bij de ingang van het complex staan twee wachten te paard. Ook bij het eigenlijke mausoleum staan kleurrijke wachten. Allemaal proberen ze een paar Dirham bij te verdienen door voor de foto te poseren. Men is begonnen met de Hassan moskee, door de dood van de sultan is de moskee nooit afgebouwd, er staan nu nog 300 zuilen. Ook de minaret, de Hassantoren is niet afgebouwd, deze toren is 44 meter hoog in plaats van de geplande 80 meter. Na de bezichtiging lopen we door de medina van Rabat, het eerste stuk was er veel aanbod van vis en groenten waardoor de straat nat was. Het is er een drukte van belang, en tussen al die lopende mensen rijdt dan een scooter of bromfietsbakkar door die nauwe straatjes. We lopen omhoog naar de Kasbah van Oudaia dit was vroeger een piratenvesting en boven gekomen naar beneden kijkend begrijpen we dat deze vesting goed te verdedigen was. Vanaf de muur heb je een schitterend uitzicht over de stad, de baai waarin de rivier de Bou Regreg uitmondt en aan de overkant de stad Salé.

• 14 Februari 2013 - 15:03

Hans En Helen:

Beste mensen,
    De thuisblijvers boffen met bijna dagelijks een erg leuk reisverslag te krijgen!Hebben jullie b.v. in de kasbah gezien wat er soms een prachtige voordeuren bij de huizen zijn? Zijn benieuwd of jullie al naar de kant van de weg gelokt werden om geiten in bepaalde bomen van dichtbij te komen bekijken. Even wat betalen is natuurlijk de bedoeling en dan blijkt dat die beesten vastgebonden zijn. Maar ja, je moet in een land waar de banen niet voor het opscheppen liggen, wat verzinnen om aan geld te komen.
    Straks naar Casablanca en daar die enorme moskee bekijken. Hopen weer op mooie foto's en voor jullie erg veel plezier en heel mooi weer.
    Dag, dag, Hans en Helen.