Casablanca - El Jadida - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Casablanca - El Jadida - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Casablanca - El Jadida

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

14 Februari 2013 | Marokko, Casablanca

14-02-2013 (donderdag) Casablanca
We rijden naar Casablanca en krijgen om 10.00 uur een groepsrondleiding in de Hassan II moskee. De moskee is gebouwd op pilaren in zee, de bouw duurde 6 jaar van 1987 tot 1993. Een indrukwekkend gebouw met een minaret van 200m hoog. Het dak van de moskee kan, op hoogtij dagen, elektrisch geopend worden en biedt plaats aan 25.000 gelovigen. De ondergrondse hal voor de rituele wassing bevat 41 fonteinen, er valt licht binnen door een glazen vloersegment in de moskee. De ruimtes voor de vrouwen (mezzanines) hangen in de lucht. Het plafond is van cederhout en de geweldige deuren zijn van titanium omdat dit weinig weegt en corrosiebestendig is. De gebruikte bouwmaterialen zijn voornamelijk afkomstig uit Marokko. De vloer is voorzien van elektrische vloerverwarming.
El Jadida
Een afgesplitste groep gaat naar El Jadida een oude Portugese vestingstad uit 1500. We onderhandelen over de parkeerprijs (10 Dirham =€ 0,92), die we bij terugkeer betalen. We hebben geluk we kunnen de cisterne bezoeken, een ondergronds waterreservoir uit de portugese tijd. Door een rond gat in het dak valt het zonlicht naar binnen. Hierdoor krijg je mooie lichteffecen in het water in de cisterne met gotisch kruisribgewelf.
We beklimmen een van de vier versterkte vestinghoeken van waaruit we een mooi uitzicht over de haven hebben. Op eigen houtje rijden we over de kustweg naar de P in Oualida. Na het hectische Casablanca is de rustige kustweg een verademing. Het wegdek is van wisselende kwaliteit, gaten, kapot asphalt en de veelvuldig aanwezige verkeersdrempels drukken de snelheid behoorlijk. Langs de weg de lopers, zwaaiende schoolkinderen en de ezels, op de weg de fietser, de auto's en vrachtwagens. De laag staande zon reflecteert op de golven van de oceaan een prachtig gezicht. Ook hier wordt zout gewonnen door het zeewater te laten verdampen, verder veel landbouw in deze kuststreek.

• 14 Februari 2013 - 22:11

Kris:

Ha, ha, leuk te lezen. En de moskee heeft duidelijk indruk gemaakt. Ook leuk voor de thuisblijvers, vooral de vloerverwarming ;-) Maareh... Wel even bij de feiten blijven hè, we hebben het tenslotte over de grootste moskee van het land, gebouwd in opdracht van koning Hassan II. De minaret is met z'n 210m de hoogste ter wereld, er mogen geen mensen op het dak zitten maar wel op de vloer en op de buitenplaats kunnen ze er ook nog 85.000 kwijt dus dan zitten we in totaal op 110.000 ;-)
    Lang leve Wikipedia!

• 15 Februari 2013 - 14:43

Tako:

Er kunnen misschien wel 85.00 of 110.000 mensen ondergebracht worden, maar daarvan mogen er hooguit 25.000 gelovigen zijn ! ;-0