Ait benhaddou - Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Ait benhaddou - Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Ait benhaddou - Marrakech

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

08 Maart 2013 | Marokko, Marrakesh

07-03-2013 (donderdag) Ait Benhaddou
Bij het uitrijden van de kloof verbazen we ons opnieuw over de grillige vormen van de rotsformaties, nu belicht door de ochtendzon. We rijden over de N9 door de rotswoestijn, rechts de prachtige besneeuwde silhouetten van de toppen van de hoge atlas.
Zoals we al vaker deden, zoeken we een niet geasfalteerde afslag om te stoppen. Nadat ik het asfalt af ben draai ik direct naar rechts om de camper te draaien en achteruit te parkeren op het pad.
Helaas dat wat stevige rotswoestijn leek blijkt losse steenslag te zijn, direct graaft een wiel een kuil. Door vooruit en daarna weer achteruit te proberen kom ik los, maar dan blijkt de achterkant van de camper half in een droge bedding te staan.
Met spinnende wielen krijg ik gelukkig weer grip en kom terug op het verharde pad. Onder het genot van een kop koffie komen we bij van de schrik, als we opbreken en weer op het asfalt rijden zien we een man, voor lijk, in de berm liggen.
Het is niet duidelijk of hij slaapt, dronken zijn roes uitslaapt of dat er iets anders met hem aan de hand is. Conform de raadgevingen die we gekregen hebben bemoeien we er ons niet mee.
We slaan af naar Ait Benhaddou en via een smalle weg met rafelasfalt bereiken we de parkeerplaats bij Het Complex Touristique La Kasbah waar we overnachten.
Om 17.00 uur bezoeken we onder begeleiding van een gids de oude Ksar, hiervoor moeten we de rivier over steken door middel van stapstenen opgehoogd met zandzakken.
Ait Benhaddou is een van de bekendste Ksars van Marokko en staat op de lijst van werelderfgoed Unesco en is vooral geliefd bij filmmakers.
De film "De gladiator" is hier onder andere opgenomen. De gids legt uit dat deze Ksar ooit heel belongrijk was omdat ze op een kruispunt van handelsroutes lag.
Doordat de bergen zout bevatten is het rivierwater ondrikbaar en kunnen slechts bepaalde groente verbouwd worden.

08-03-2013 (vrijdag) Marrakech
Vandaag een route door de Hoge Atlas. We moeten we Col du Tichka (2260m) over. Een gedeelte van de route gaat over de rotskammen zodat je aan beide zijden van de weg afgronden hebt.
Een prachtige rit met schittende vergezichten en diepe dalen die niet in foto's vast te leggen zijn, dus dat proberen we ook maar niet.
Bij aankomst in Marrakech is er bij een rotonde een oploop, kennelijk is er iets gebeurd. Het tegemoetkomende verkeer is geblokkeerd, en nu leren we de Marrokkaanse oplossing hiervoor kennen.
Met twee rijen kruisen ze ons weggedeelte om via een parkeerplaats verder te komen, degene die het meeste lef (of deuken) heeft wint.
Geflankeerd door doordrukkende Marokkaanse auto weten we de ontstane verkeerschaos te verlaten. Later horen we op de camping dat een reisgenoot minder geluk heeft gehad.
Toen hij moest stoppen voor een motoragent is hij linksachter aangereden door een vrachtwagen. Geprobeerd wordt de verlichting te repareren, zodat hij verder kan rijden.

• 09 Maart 2013 - 10:50

Anna: