Blue Meski - Dades kloof - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Blue Meski - Dades kloof - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Blue Meski - Dades kloof

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

07 Maart 2013 | Marokko, Merzouga

03-03-2013 (zondag) Blue Meski toneelspel
We bezoeken een stenenslijperij in Erfoud, je kunt hier prachtige tafelbladen, wastafels, fonteintjes vol fossiellen bestellen en thuis laten bezorgen of meenemen.
We komen met een aantal mensen op een terras terecht om koffie te drinken, de campers staan langs de weg geparkeerd. Terwijl wij aan onze tweede kop koffie bezig zijn wordt het volgende toneelstuk opgevoerd.
Een groepje jongens op fietsjes cirkelen om de dichtsbijzijnde camper en worden door een oudere knul weggestuurd, Dit spel herhaalt zich er ontstaat een twistgesprek tussen de jongens en de zich als "bewaker" opwerpende knul.
Wij lopen naar onze camper, die verderop staat, en steken de straat over om in een winkel te gaan kijken en een paar dingen te kopen.
Bij terugkomst vraagt een jochie om een ballpoint, hij had die waarschijnlijk op het dashbord zien liggen, ik geef hem een pen. Dan duikt de "bewaker" op en zegt dat hij ook mijn camper (op afstand) bewaakt heeft.
Omdat ik niet weet of er voor onze camper betaald is en omdat ik alleenzijnde geen zin in moeilijkheden heb geef ik hem 5 Dirham (€ 0,50) en vertrek.
We verlaten de vlakte en rijden tussen de palmbomen verder, er volgt een klim en dan bevinden we ons op een vlak plateau met daarin canyons met palmen. De toegand naar de Source Blue Meski is steil naar beneden, maar dan vinden we een plek op de camping tussen de palmbomen.
Op de camping horen we hoe het toneelspel is afgelopen, er is om bewakingsgeld gevraagd, De eigenaar v.d. dichtsbijzijnde camper is in discussie gegaan en zegt dat hierover van te voren geen afspraak is gemaakt, maar geeft een paar Dirham en zegt dat het voor de 3 campers is.
Natuurlijk is het niet genoeg en komt ook het verwijt dat de twee andere bestuurders er al vandoor zijn. Hij beweert een officiele bewakerte zijn, als de bestuurder dreigt met de politie druipt de knul af en vertrekken de twee campers.
Terwijl wij het bovenstaande verhaal aanhoren komt een opgeschoten jochie een gevlochten vogeltje aanbieden, we hebben er even genoeg van en zeggen dat hij moet ophoepelen.
Het is niet ongebruikelijk om iets te betalen als je ergens parkeert, maar dan wordt er altijd van tevoren een berag afgesproken, bij terugkomst proberen ze dan vaak meer te krijgen.

04-03-2013 (maandag) Blue Meski
Als we wakker worden tikt de regen op de dakluiken, het blijft de hele dag regenen. De wandeling naar de oude Ksar gaat niet door. Aan het eind van de middag wordt het een paar uur droog. De camping is verandert in een modderpoel met plassen, je zakt tot je enekels in de blubber.
We maken toch een korte wandeling en zien dat we eigenlijk in een kloof staan waar de rivier door stroomt. Er is een bron en het water in het zwembad wordt hierdoor iedere twee vuur ververst, het is helaas geen zwemweer.
's Avonds is er muziek, we gaan met laarzen en klompen naar de winkeltjes op de camping. Achterin een winkeltje is een smal deurtje en daarachter is een ruimte waar we kunnen zitten. Het "theater" is half in de rotsen gebouwd, overal staan of hangen dingen,
koperen schalen, een blokfluit, een aantal oude buizen radio's, kettingen, een ouderwets telefoontoestel enz. te veel om op te noemen. Een viertal donkere mannen geeft hier een fantastische muziekshow.
We krijgen thee geserveerd met lekkkere koekjes en de muzikanten weten zelf een paar dames te verleiden tot een opzwepende dans.

05-03-2013 (dinsdag) Todra kloof
's Nachts regent het opnieuw, niet iedereen heeft goed geslapen, de oorzaak is de steile helling, met een onoverzichtelijke bocht, die we op moeten om de camping te verlaten. De vorige dag heeft een camper hierbij averij opgelopen en dat verhaal heeft de ronde gedaan.
Er is afgesproken tegelijkertijd te vertrekken, het is zaak druk op de aangedreven voorwielen te krijgen en menigeen zet een paar jerrycans water voorin. Door te zorgen dat er geen tegenliggers naar beneden komen weten we allemaal probleemloos boven te komen.
Door de regenval van slechts anderhalve dag krijgt het waarschuwingsbord "water op de weg" nu echt betekenis, veelvuldig stroomt er water over de weg waar we doorheen moeten rijden.
Overal in de woestijn staan waterplassen, nu wordt duidelijk dat de ondoordringbare lemen ondergrond, die het water langzaam opneemt, ervoor zorgt dat hier nog iets kan groeien. Door de anders droogstaande rivierbeddingen stroomt bruin modderwater.
In Errachidia (van oorsprong ontstaan door het vreemdelingen legioen) komt het water, door verstopping, uit de rioolputten omhoog en staat een hele rotonde blank. Als we Tinerhir binnen rijden is er een wegomlegging, we moeten door de rivier, langs de in aanbouw zijnde brug.
Direct hierna moeten we rechtsaf door een hoeveelheid op de weg gespoelde modder, doordat D&K toevallig voor ons rijden weten we dat dit de juiste weg is. Iets verder bij een politieagent stopt D&K en informeert of we verder kunnen, we moeten opnieuw door de rivier.
We wachten even op een aantal mensen die door het water lopen en dan wagen we het ook. De ondergrond is hard, maar bij het verlaten van het water is het modderig, al slippend komen we weer op het asfalt terecht. We rijden de "Gorges du Toughda" binnen.
Een prachtige bochtige route die uiteindelijk naar de nauwe kloof met loodrechte wanden voert. Onderweg zien we wat water allemaal doet, modder, grind en stenen op de weg, meerder plaatsen waar we opnieuw door het water moeten rijden.
Gelukkig is het droog met af en toe elfs zon. Uiteindelijk bereiken we de camping "Les Amis"op een hoogte van zo'n 2000m.
's Avonds begint het opnieuw te regenen, morgen moeten we dezelfde route weer terug, ten minste als dat kan.
Toen we na het diner, in het restaurant van de camping, teruggingen naar in camper was er een schitterende sterrenhemel. Een harde wind deed de luiken van de camper klapperen.

06-03-2013 (woensdag) Dades kloof
's Morgens eerst nog even naar het dorp Tamtatouchte gewandeld, een mooi uitzicht met groene veldjes en bruine huizen.
De weg terug verloopt probleemloos, wel liggen er nog stenen en modder op de weg, maar we hoeven nergens meer door het water te rijden. We zien twee gemsen de rotsen op wegvluchten van de rivier.
Goed is te zien dat wat een verwoestende werking het water heeft als het zich een weg naar beneden zoekt. Na Tinehir komen we weer op een hoogvlakte, met links besneeuwde toppen van het atlasgebergte.
In Boumalne stoppen we om op een ommuurde markt fruit en groente te kopen. Dan slaan we af naar de "Gorges du Dades". Prachtige rotsformaties, gedeeltelijk uitgesleten rood gesteente vormen de meest bizarre figuren.
We vinden de camping "Ait Oudinar" maar rijden deze voorbij verder de nauwer wordende kloof in, dan nemen we een aantal haarspeldbochten.
Boven wordt onze moeite beloond met een spectaculair uitzicht op de gereden weg en de kloof met in de diepte de rivier. Dezelfde weg terug naar de camping, daar blijkt dat wij de enigen zijn die doorgereden zijn naar boven.
Er worden twee taxi's georganiseerd voor de liefhebbers om via deze route naar de daadwerkelijke kloof te rijden. Opnieuw nemen we de haarspeldbochten, maar nu kan ik filmen.
Na een paar fotostops gaat het verder en komen bij de nauwe doorgang waar het water langs de weg kolkt. Van onze chauffeur horen we dat het water hier twee dagen geleden over de weg stroomde zodat er geen verkeer mogelijk was.
Tijdens onze rit vandaag viel het op dat steeds meer bomen en struiken in het blad staan, het frisse groen vormt een mooi contrast met de roodbruine rotsen.