Merzouga excuirsie - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Merzouga excuirsie - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Merzouga excuirsie

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

02 Maart 2013 | Marokko, Merzouga

02-03-2013 (zaterdag) Merzouga Jeep excursie
Gisteravond was er op de camping een berbermaaltijd, na de koffie speelden een viertal Berbers op trommels een mooie afsluiting van de dag.
Vanmorgen om 09.00 uur stonden er 4 Jeeps klaar voor een woestijntoer. Het is minder zonnig en het waait dus voor we vertrokken zijn alle camperluiken dichtgedaan. Eerst naar het drooggevallen meer van Dayet Srji, een lege vlakte met hier en daar begroeiing.
Vervolgens bekijken we de zandduinen van dichtbij, vanuit een hoger gelegen punt zien we in de verte de Algerijnse grens. Telkens wordt er gestopt zodat er voldoende foto momenten zijn.
We bereiken het zogenaamde zwarte dorp waar nog afstammelingen (Senegal) van de vroegere slaven wonen. De deur van de school staat open dus kunnen we even kijken hoe dat eruit ziet.
Inmiddels hebben we gehoord dat in sommige gemeenschappen gebrek aan leerkrachten is. Ze krijgen dan groepsgewijs les en na 3 uur is een volgende groep aan de beurt. Dat verklaart ook het grote aantal schoolkinderen dat we steeds langs de weg zien lopen.
Bij de "zwarte" bewoners in een lemen woning opnieuw thee en een uitvoering op trommels. Zittend op kleden in een Berbertent genieten we van een uitgebreide lunch. De jeepszoeken ieder hun eigen weg, soms rijden we naast elkaar, dan weer achter elkaar, zo rijden we niet in de stofwolken.
In een grotendeels verlaten dorp is duidelijk te zien dat de lemen muren langzaam maar zeker weer tot stof worden. Er vindt nog primitieve mijnbouw (kwarts) plaats, duidelijk zijn de uitgehakte ertsaders te onderscheiden.
Meerdere malen wordt er gestopt om ons de gelegenheid te geven naar fossielen te zoeken, als je eenmaal weet waar je op moet letten liggen ze voor het oprapen. Op een plaats steekt een rotsrand boven de oppervlakte vol fossielen, te groot om mee te nemen maar mooi om een foto te maken.
De laatste stop is de locatie waar de film "Le petit Prince" is opgenomen. Terug op de camping vul ik water bij, door een schakelaar in te drukken werd er water opgepompt.
Met een lekkere warme douche in de camper spoelen we al het stof van ons af en maken gebruik van de WiFi om met het thuisfront te Skypen.

• 04 Maart 2013 - 16:38

Bennie En Bernadet:

Zo te lezen vergaat het jullie goed en beleven jullie veel.
    Wanneer je een school binnengaat en je hoort dat er gebrek aan leerkrachten is, begint er dan niet iets bij jullie te kriebelen.Wellicht kun je een leuke cent bijverdienen, dat maakt de kosten van zo'n verre reis een beetje dragelijk.
    P.S. Het zal er wel niet van komen, dus goede reis verder.

• 06 Maart 2013 - 15:56

Jaap Van Der Horst:

Het is hier - 6 maart - even lente. Wel dat was het op deze dag ook bij jullie!.
    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Danielle.
    Gelukkig voor jullie wordt het hier weer koud volgende week overdag en 's nachts onder nul.
    Dus geniet extra van al het moois dat jullie zien. De geweldig indrukken en de contrasten met het thuisfront.
    Keep going

Geeske en Jaap

• 06 Maart 2013 - 22:35

Wim En Jose:

Hallo Marion en Gert,
    nog steeds op avontuur in Marokko en zo te lezen maak je genoeg mee en zie je genoeg om straks een prachtig fotoalbum te maken. Je kunt de teksten van je 'waar ben je' mooi tussenvoegen zodat je later nog lekker kunt teruglezen.
    Je las in de vorige reactie vandaag al dat het weer koud gaat worden hier. Voor jullie een extra reden van de zon te genieten.
    Heel veel plezier verder, hou de versnellingspook in de gaten en kom weer heel en gezond terug. Als straks de meikevers weer uitvliegen heb je een hoop te vertellen!
    Hartelijke groet van Jose en Wim

• 07 Maart 2013 - 17:10

Hans En Helen Sterrenburg:

Hallo Marion en Gert,
    Jullie felicitaties in goede orde ontvangen,ruim op tijd! Hartelijk dank! Dat jullie daaraan gedacht hebben met al die prachtige natuur en vele exotische indrukken! Geniet van het weer,het gaat hier weer koud worden en wellicht weer vriezen tot misschien wel -6.
    Blijf genieten,maar wel je indrukken blijven doorgeven hoor,we genieten ervan!
    Helen en Hans