Aglou Plage - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Aglou Plage - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Aglou Plage

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

19 Februari 2013 | Marokko, Tiznit

18-02-2013 (maandag) Aglou Plage
Door een heuvelachtig landschap met arganiabomen rijden we richting Agadir. Onderweg stoppen we bij een coöperatie waar vrouwen uit de olieachtige vruchten van de arganiabomen arganiaolie produceren.
Alhoewel we alleen zijn, krijgen uitleg over over de productiewijze. Een vrouw slaat met een steen de noot stuk, de harde schil wordt als brandstof gebruikt, de amandelvormige noot wordt verwarmd. De verwarmde noten worden tussen twee molenstenen met de hand tot pulp fijn gemalen. Daarna wordt de olie van de pulp gescheiden. Marion mag ook eens de molensteen ronddraaien. We kopen natuurlijk een flesje olie en dan gaat de reis weer verder. Onderweg worden we ingehaald door twee campers van onze groep, die vinden kennelijk dat we niet hard genoeg gaan. Bij een volgend dorp is een politiecontrole, en ja hoor beide campers worden aangehouden. Een bekeuring van € 70- wegens het overschrijden van een doorgetrokken streep bij het passeren van een gestopte bus. We hebben inmiddels wel geleerd dat je de opeenvolgende borden 80km, 60 km, 40km en 20km serieus moet nemen. In een volgend dorp is markt, het doorgaande verkeer rijdt dwars over deze markt, mensen steken over, je moet echt stapvoets rijden. In een bocht zien we geiten massaal in de bomen klauteren om de laatste vruchten te bemachtigen. Vlak voor Agadir kijken we onze ogen uit, honderden campers hebben een plekje langs de kust gezocht. Golfsurfers lopen langs de weg terug naar de plek waar ze zijn begonnen. Ook in Agadir een mudvolle camping. In Agadir vinden we probleemloos de Marjane om inkopen te doen. Na getankt te hebben rijden we via de rotonde richting Tiznit. Bij het verlaten van de rotonde houd ik de knop van de versnellingspook in mijn hand, en een veer springt weg. Knipperlicht aan en naar de kant om de knop er weer op te drukken. Vanaf dat moment houd ik met een hand het stuur en met de andere hand de versnelling vast, zo bereiken we Tiznit. Als we de lemen stadsmuur voorbij zijn en Tiznit uitrijden richting Aglou Plage is er een wegomlegging. We volgen deze omleiding, maar na 1 bord is het onduidelijk hoe we verder moeten. Uiteindelijk berekent de TomTom een alternatieve route. Als we eenmaal op deze route zitten blijkt deze 66km te zijn, dat lijkt ons erg ver om. Door middel van een SMS nemen we contact op met de reisbegeleiding en krijgen als antwoord:"Volg alternatieve route". Via een bochtige weg door de heuvels en daarna nog 33km terug langs de kust bereiken we net voor donker de volle camping. Gelukkig is er een plek voor ons gereserveerd.
Na deze zware dag met veel kilometers en pech belanden we vroeg in bed, morgen zien we wel verder.

19-02-2013 (dinsdag) Aglou Plage rustdag
Om 03.30 worden we wakker van een fikse onweersbui, maar als we een paar uur later opstaan schijnt de zon en ziet de wereld er weer heel anders uit. Onze alternatieve route blijkt wel de langste geweest te zijn, er was een kortere weg. Ik had het kunnen weten, want de TomTom waarschuwt iedere keer dat de kaartgegevens onvolledig zijn. In alle rust neem ik de schade aan de knop op, er is een stukje uitgebroken. Van onze reisleider leen ik Araldit twee componentenlijm en repareer de knop zo goed mogelijk. Terwijl de lijm in de zon droogt maken we een wandeling naar het strand. Op de terugweg begint het te regenen we schuilen bij een restaurant daar treffen we onze begeleiders en samen drinken we koffie. Inmiddels weten we dat we "nos nos" moeten bestellen, dat betekent "half om half" oftewel half koffie, half melk. Er is ook nog tijd om een beetje te wassen, er staan een paar waslijnen voor algemeen gebruik en met wind en zon droogt het goed. Op deze camping staan veel Fransen te overwinteren, net buiten de camping is zelf een winkel die satellietschotels verkoopt. Maar er zijn ook grote parkeerterreinen waar je tegen betaling kunt staan, en hier en daar staan ook campers in het wild.

• 20 Februari 2013 - 12:42

Tako:

Goh, niet eens zelf componenten lijm meegenomen ? Toch zeker wel ducktape ???
    ;-)
    Moeten we al reserve onderdelen voor de terugweg gaan verzamelen en opsturen ?

Groetjes