Taroudant - Reisverslag uit Taroudant, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Taroudant - Reisverslag uit Taroudant, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Taroudant

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

23 Februari 2013 | Marokko, Taroudant

22-02-2013 (vrijdag) Taroudant
Webezoeken gezamenlijk de blauwe stenen. In 1985 liet de Belgische schilder Jean Verame 19.000 kg verf aanrukken
om de tot 30 meter hoge rotsen in de kleuren blauw , rood, zwart en violet te laten verven.
Vandaag een prachtige route door een wisselend berglandschap. Onderweg prachtige amandelbloesem.
Naarmate we hoger komen slingert het asfaltlint zich door een steeds leger worden landschap. Op 1800m zijn ook de laatste struiken en bomen verdwenen.
Het landschap lijkt eentonig, maar door de steeds veranderende composities van rotsen en heuvels blijft het boeien. Op de meest onhergergzame plaatsen duikt dan een nederzetting op.
Bij het dalen komen de groene struiken en bomen op de hellingen weer terug. Vlak voor Taroudant moeten we door een bedding langs de in aanbouw zijnde brug.
Aangekomen in Taroudant blijken de GPS coordinaten niet geheel juist, maar een koetsier van een koetsje wijst ons de weg naar de parkeerplaats.
Gezamenlijk maken we een tocht met de koetsjes naar een leerlooierij. Bij aankomst krijgt iedereen een bosje geurige blaadjes om de stank in de tannerie enigzins te maskeren.
Aan het eind v.d. rondleiding zijn er de onvermijdelijke winkeltjes met leer en bontproducten. Taroudant is een berber stad omgeven door een 8 m hoge lemen muur.
's Avonds eten we, met een klein groepje, in een klein restaurant

23-02-2013 (zaterdag) Taliouine
's Morgens is er voldoende tijd voor een wandeling door de stad en een bezoek aan de berber souk.
In een van de winkeltjes zit een man die een stuk cederhout laat ronddraaien door middel van een boog. Met zijn tenen bestuurt hij een beitel en draait op deze uiterst primitieve draaibank schaakstukken.
Ik mag filmen, en dan maakt hij het "schaakstuk" af en boort er met dezelfde techniek een gaatje in. Ik krijg het cadeau als talisman, hij wil er niets voor hebben.
Als tegenprestatie worden we uitgenodigd zijn koopwaar te bekijken. Uiteindelijk doen we geen zaken.
Na een lekker versgeperst glas jus aan een kraam, en Nos Nos op een terrasje gaan we terug naar de camper.
Door een vlak landschap met landbouw over een alternatieve route, die uiteindelijk beter blijkt bereiken we de camping "Auberge Toubkal" in Taliouine.
De camping ligt op 1050 m we hebben de voet van de Hoge Atlas bereikt.

• 23 Februari 2013 - 22:59

Tako:

Wat leuk van die schaakstukken !
    Kunnen jullie ook een stukje cederhout meebrengen ? Ik wil wel eens proberen om er een poppetje van te snijden.

Groetjes Tako