Ouarzazate - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu Ouarzazate - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Marion en Gert Drijver - WaarBenJij.nu

Ouarzazate

Blijf op de hoogte en volg Marion en Gert

25 Februari 2013 | Marokko, Ouarzazate

24-02-2013 (zondag) Ouarzazate
Gisteravond in het restaurant van camping gegeten. We vertrekken als tweede richting Tazenakht, dit deel van de N10 heeft een aanzienlijk beter wegdek.
We rijden over een hoogvlakte (1600m) duidelijk zijn overal bewerkte akkers te zien, in dit gebied wordt saffraan verbouwd. Na een bergrug van 1800m krijgen we een schitterend uitzicht.
Okerkleurige bergen en besneeuwde toppen op de achtergrond. We zetten de camper aan de kant en stoelen naar buiten om een hapje te eten en te genieten van het uitzicht.
Als we zitten te eten stopt een auto en de bestuurder roept ons lachend "Bon appetit" toe, daarna "Bonjour" en weg rijdt hij weer.
Kennelijk doen we iets bijzonders. Langs de weg worden bergkristal en versteende fossielen aangeboden. Bij twee waterputten krijgen groepen geiten te drinken.
De camping in Ouarzazate staat behoorlijk vol, het is hier al behoorlijk stoffig. 's Avonds hebben we een gezamenlijk diner opgeluisterd door folklore.
Een groepje mannen met trommels en vrouwen die handen klappend bewegen. Allemaal in traditionele kleding. Het trommelaars voeren het tempo op tot een hoogtepunt ze lijken haast in trance te raken.
Natuurlijk moeten zowel vrouwen als mannen op een gegeven moment mee dansen.

25-02-2013 (maandag) Ouarzazate rustdag
Ouarzazate is een stad met 46.000 inwoners, van oorsprong een militair steunpunt. Buiten de stad liggen de gigantische Atlas filmstudio's.
In het zuiden de woestijn en in het oosten het grote stuwmeer El-Mansour-Eddahbi een perfecte locatie.
De temperatuur daalt 's nacht naar een graad of vier, overdag schijnt de zon en is het in de zon al gauw lekker warm.
Er is ons beloofd dat er gasflessen gevuld kunnen worden. Als we met een aantal gasflessen bij de receptie staan blijkt dat we dat zelf moeten doen met een slangetje, er is niemand die daar interesse in heeft.
Marion doet een wasje en kan de centrifuge van de buurvrouw gebruiken, dat scheelt toch aanzienlijk in de droogtijd. We verkennen op de fiets de stad en proberen een nabij gelegen stuwmeer te bereiken.
In een kring vieren we, met een borrel, de verjaardag van een van de reisgenoten. In Marokko is alcohol niet of moeilijk verkrijgbaar, vandaar dat er veel meegenomen is uit Spanje. Toevallig is er in deze stad wel wijn te koop. Een gezellig afsluiting van de warme zonnige dag.